24 de ore


Dreptate sub canal

Telefonul nu l-am auzit. Niciodata nu il aud. Am citit insa sms-ul: „suntem la Paris, ai cum sa ajungi?”. Aveam. Etica protestanta a muncii nu se face simtita vineri seara, la 6. Nu m-am intrebat nicio secunda daca nu cumva ar trebui sa ramin la birou sa imi vad de ale mele.
Asa ca in zece minute eram pe drum catre gara Waterloo.

Bilet, check-in, 15 minute de asteptare si, finally imi luam in primire locul din Eurostar. Vreo citeva anunturi in engleza si franceza si we’re off to Paris. Partea franceza a calatoriei s-a simtit dupa vreo ora cind am fost anuntati ca avem 20 de minute de intirziere for some reason unexplained. Nimic nu ma va convinge ca francezii nu aveau nicio legatura cu delay-ul. Nici chiar faptul ca eram inca in UK.

I-am injurat in gand pe Sartre, Jose Bove, Francois Mitterand si Jacques Brel pentru toate intirzierile trecute si viitoare ale cailor ferate franceze. Amintirea unei trecute nopti de vara intr-o Marsilie pustie si straina m-a convins sa includ in categoria mama-ei-de-exceptie-franceza si intreaga formatie Manu Chao. Or fi facut ei ceva.

Incredibila concentratia de laptopuri pe metrul patrat de vagon de tren. Unii munceau (deh, etica protestanta), altii se uitau la filme iar individul de linga mine era foarte concentrat asupra unui joc de strategie care arata cam ca Age of Empires goes sci-fi. Atit de concentrat incit nu a observat ca i se cam termina bateria, drept pentru care masinaria a sucombat inainte ca el sa salveze ceva. Dupa episodul asta am decis ca exista totusi dreptate pe lume.

M-a apucat rasul cind, la iesirea de sub canalul Minecii, s-a schimbat ordinea in care se faceau anunturile. Acum cele in franceza erau primele.

Louis?

Gara de Nord. (Humm, unde am mai auzit eu numele asta?). Imi aprind o tigara, privind ireverentios in ochii unei matahale de jandarm francez. Imi vine sa il intreb daca il cunoaste pe Louis de Funes (like he never heard that joke before). Ma abtin de teama ca o sa imi prezinte vreun Louis de Funest.

Ies vioi din gara, inspir cu nesat un pic de aer poluat si ma mir la citeva firme luminoase care contin toate cuvintul „nord”. Cita creativitate, ma trezesc spunind dupa care remarc lipsa taximetristilor. Wtf? Privesc in jur si descopar in dreapta o coada de citeva zeci de persoane care serpuia ordonat pina in preajma mea.

Imi mai aprind o tigara si ma asez in rind asteptind sa fiu binecuvintat cu prezenta unui taxi parisien. Masinile vin de undeva de dupa un colt intr-un ritm satisfacator. Iau cite doi trei clienti si se pierd rapid in trafic. Voi avea totusi de asteptat o vreme. In fata mea sunt australieni, asiatici, nemti, un intreg manual de zoologie. Cind ma pregateam sa ii transmit toate cele bune lui Segolene Royal imi vine taxiul.

Do you know where buda is?

„Place de la Concorde”, ii spun soferului care pleaca de pe loc cu aerul ca stia deja unde vreau sa merg. Dupa cinci minute il declar taximetristul meu preferat. Nu vorbeste, nu asculta muzica stupida, nu nimic. Doar conduce. Cind deschide gura o face doar pentru a ma anunta pe un ton amabil ca am ajuns la destinatie. Inainte sa platesc ii cer o lamurire. Se face ca nu aude. Best-driver-in-the-world e surd imi spun si il mai intreb inca o data. Face un gest vag cu mina si dintr-o data pare nervos. Ulterior am realizat ca nu ii placea locul in care urma sa ajung. Cred ca ii evoca clienti nesuferiti.

La 12 noaptea am intrat in Buddha Bar si nu m-am putut abtine sa nu remarc ca intrarea e mai ieftina decit in Club A. Adica e gratis. Locul e suficient de mic si aglomerat cit sa te enerveze daca spatiul  tau ideal pentru un pic de  quality-time e Ateneul. Altfel muzica e aia de pe compilatiile omonime. Niste beat-uri puse pe sub un melanj de etno-crapuri numai bun de folosit de ambianta la intrunirile Greenpeace. O statuie uriasa a lui Buddha e asezata pe unul dintre pereti. Nu m-am simtit deloc inspirat de ea.

Am ramas mirat sa constat ca de fapt cea mai mare parte din spatiu este ocupata de restaurant. Habar nu aveam ca se maninca intr-un asemenea loc. Eu credeam ca intram in contact cu Shoko Asahara or something. Nu m-as fi gandit ca spiritualitatea de marketing si muzica proasta se pot mixa cu sushi.

Amelie, ou est-elle?

Dimineata, mic dejun intr-o cafenea cocheta cu un singur chelner care, desi avea foarte mult de munca, era atit de vesel ca l-am banuit ca a consumat opiu. Apoi am participat cam fara entuziasm la campionatul de turism-viteza (you know Versailles, sex-shopul din Place Pigalle, etc). Pot sa spun ca, dintre Maria Antoaneta si scoicile pe care le-am mincat dupa amiaza pe undeva prin Montmartre, eu am ales republica.
Apoi roll-back. Gare du Nord, Eurostar, Channel Tunnel, schimbam ordinea anunturilor, Waterloo (cita cruzime sa alegi gara cu numele asta drept punct final pentru trenurile care vin din Franta) si acasa.

Pe Chanel 4 e Amelie. Se deplaseaza incet printr-o statie pariziana de metrou pe care am impresia ca o recunosc. Am fost acolo mai devreme? Merge catre un cersetor batrin care tine in mina un pick-up. Melodia imi pare si ea cunoscuta.

Didn’t meet Amelie in the 24 hours i’ve been in Paris. O fi alt film

Acest articol a fost publicat în personal log, taxi. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

5 răspunsuri la 24 de ore

  1. Un trecator zice:

    i knew that i (quite) hate you

  2. Rov zice:

    Azi-noapte, in timpul in care tu scriai postul asta, eu ma intorceam de la o prietena care mi-a povestit peripetiile ei prin aeroportul Charles de Gaulle, Paris. Mai intai cei de la informatii i-au zis ca a pierdut avionul spre Dakkar, ea era in pragul unei caderi nervoase, si in timpul asta se anunta in difuzoare ca poarta de imbarcare s-a deschis. :))) Let’s say French people are in love forever, so you can’t ask too much from them. 😀

    Amelie… Heeeh… Amelie…

  3. jaunetom zice:

    Un_t: mwah!

    Rov: Da, inlove with themselves.

    Dakkar…eeeh…Dakkar :p

Lasă un răspuns

