California Dreamin' – in Ialomita rezolvam probleme globale d'ale noastre


getimgphp.jpg

Am o latura masochista pe care fac eforturi sa nu o cultiv. Uit insa din cand in cand ca mi-am propus asa ceva. Am uitat si ieri cand am ajuns la California Dreamin’. Masochismul a fost stimulat de curiozitate. Vroiam sa vad ce e atat de certain in regard-ul ala al juriului de la Cannes care a considerat ca filmul merita sa fie scos din rand si premiat.

Si am vazut. Am vazut inca o productie in care dorinta regizorului si a scenaristului de a demonstra intregii lumi ca dispretuiesc maneaua a dat nastere inca unei capodopere de tip Kusturica in care mizeria si mizerabilul ocupa ecranul si minjesc tot ce poate fi minjit. (sa n’o aud pe aia cu Kusturica iubitorul de sirbi si tigani ca ma apuca amocul, omul e pur si simplu arogant)

Spoilers

Script-ul e destul de imbicsit si plin de trimiteri si aluzii catre o suma prea mare de defectiuni ale Romaniei: coruptie, inadecvare, inapoiere, recurs irational la trecut, incrincenare, dorinta de evadare, abandon, etc. Totul intr-un sat uitat de Dumnezeu pe undeva prin Baragan unde un sef de gara marcat de o copilarie nefericita ia birocratic prizonieri niste militari americani. ‘Mnealui, seful de gara ii asteptase, vezi bine, pe americani in 45 cand parintii lui disparusera sub cizma ruseasca.

Acum, 60 de ani mai tarziu, omul e inrait si cinic. Un fel de Tony Soprano cu flavor de Ialomita rurala. Mai apare si un primar depasit de situatie care face incercari stangace sa le usureze americanilor viata cat stau pe acolo. Ba chiar incearca sa si-i faca aliati in lupta cu zeul corupt al trenurilor.

Americanii sunt cumintei. Si-o trag cu fetele locale in ochii carora sclipeste Los Angeles-ul unde, evident, n’or sa ajunga niciodata. Seful lor, (Armand Assante) este un fel de bruta mellow si troubled, cotropita de simtul datoriei. Incearca sa isi faca treaba si pentru ca, nu’i asa, suntem in Romania, apeleaza inclusiv la sfinta spaga. Nu ii merge insa. Seful de gara are conturi de reglat cu istoria.

Satul de pe fundal este comun si urit. Nicio supriza in asta. Unii dintre localnici fac greva din cand in cand, asa ca sa nu uitam ca autorii filmului s-au documentat temeinic si cunosc Romania anului 1999 (actiunea e plasata atunci)

Spre final explodeaza mamaliga si se ajunge la un mic razboi local impotriva coruptiei. Or cum, in 99 Monica Macovei era inca la APADOR-CH, se lasa cu crime ca la Hadareni. Deasupra macelului, apoteotic, e un foc de artificii. Americanii scapa din cosmarul rural gratie interventiei politicienilor de la Bucuresti.

Intre timp se consumasera mai multe povesti amor si o pana de curent. Am vazut o replica a turnului Eiffel, una a ranch-ului din Dallas si, din cand in cand, am mai trecut printr-o sala de clasa unde profesoara de spaniola isi sfatuieste elevii sa urmareasca Esmeralda. Fresca sociala est-europeana, nene!

De bine

Tehnic, filmul e bine realizat. E una dintre putinele productii romanesti in care sunetul este inteligibil iar camera e bine manuita. Razvan Vasilescu, Armand Assante si alti vreo doi fac roluri decente

Ce am inteles

Ca realizatorii, prea constienti de propriile opinii, si-au lasat orgoliul sa preia controlul. Amatori de metafore planetare, au comis o ciorba in care au pozat Romania aia care nu le place si si-au comunicat si parerile despre interventia NATO in fosta Iugoslavie. Mici trimiteri catre esecul globalizarii sunt si ele vizibile pe ici pe colo. Nu insist. Daca ar fi sa le reprosez ceva ar fi lipsa de onestitate. Apoi tronsonul pe care si l-au ales e al naibii de aglomerat. O generatie de analisti politici si comentatori sociali e cam mult.

Una, alta

Ma bucur sa il aud pe Cristian Mungiu, castigatorul Palm d’Or, ca a cam trecut vremea filmelor despre comunism. Si filmelor despre urmarile lui, as spune eu. Deocamdata Mungiu tocmai cu o astfel de productie si-a asigurat nemurirea.

Dupa ce am vazut „California Dreamin'”, am citit despre „4 luni, 3 saptamini si doua zile” si mi-am adus aminte de „Fahrenheit 9/11” incep sa ma intreb daca la Cannes nu ar trebui dat un premiu separat pentru anti-americanism, fie el subtil sau grosier. Cu mentiune speciala pentru aia carora nici macar nu le-a trecut prin cap ca tema pe care au abordat-o e sensibila rau in State (vezi dezbaterea despre avort, unde filmul Mungiului e numai bun de munitie in tabara pro-choice)

Inapoi la filme romanesti: eu astept urmatorul Caranfil. Omul stie sa povesteasca cu farmec. Si asta e mare lucru, mon cher.

PS Stiu ca regizorul lu’ California Dreamin’, Cristian Nemescu, a murit intr-un accident rutier. Comentarii empatice am sa fac altadata. Nu pot insa sa nu remarc tembelismul MediaPro Pictures care a pus o banda neagra pe afis in jurul numelui regizorului. De marketing funerar nu am auzit inca in Ro. Dar toate au un inceput, slavit fie Tupac Shakur.

Acest articol a fost publicat în Bucharest Republic, Film. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

21 de răspunsuri la California Dreamin' – in Ialomita rezolvam probleme globale d'ale noastre

  1. Korova zice:

    „De marketing funerar nu am auzit inca in Ro. Dar toate au un inceput, slavit fie Tupac Shakur.”
    Misto ai incheiat, cher jaunetom

  2. Bjorker zice:

    La exact asta ma pregateam si eu sa te laud…

    Excelenta incheiere, sublima prostie romaneasca.

  3. am vazut trailerul şi mi’a fost puţin jenă de clişee („a mers la Pintilie, de ce n’ar merge şi la noi”, nu?)

  4. Xenergy zice:

    Ce dobitoci aia de la Cannes, pe bune, ce le-o fi venit sa le dea premiu…Bine ca nu sunteti voi critici de film, ca probabil ca laudat mai era „3 frati de isprava”…

  5. jaunetom zice:

    korova si Gudmundsdottir-er: 🙂

    potze: e un fel de Pintilie updatat, indeed

    xenergy: bine ca nu suntem. gosh!

  6. oripilant; nu’i destul ca ne pricepeam la fotbal, politica si medicina… acu’ si la film!

  7. xenergy zice:

    Potzekalnikov – sunteti fantastici, auzi, si la politica si la medicina si la fotbal sunteti superbi efectiv!!! meritati un „standing ovation”, ca California Dreamin’ la Cannes
    Va pup.

  8. jaunetom zice:

    „ca California Dreamin’ la Cannes” – I rest my case

  9. Xenergy zice:

    Am vrut sa scriu CD, stiu si eu limba noastra, dar nu am avut cum sa editez dupa ce am citit commentul. Faceam si alte chestii atunci cand am scris.
    Oricum, nu are legatura cu filmul. Este greseala mea, dar nu are legatura cu filmul. Deci nu inteleg de ce „u rest ur case”?

  10. jaunetom zice:

    Xenergy: ce aveam de spus in legatura cu filmul am spus mai sus.
    Cat despre „i rest my case”, relax. Era doar o mica rautate.

  11. nuts3 zice:

    dincolo de kk romanian language stuff, care erau argumentele contra cronica?
    I would like some action here :))

  12. MAD zice:

    Mda. Astept provincia.
    Caut persoana capabila de argumente logice contra post contra CD.
    Mentionez ca jobul este temporar [pana reusesc sa vad si eu filmul].

  13. Xenergy zice:

    Nu am vazut filmul. Imi place scenaristul :))

  14. Un trecator zice:

    „„California Dreamin’ (nesfarsit)”, primul si ultimul lungmetraj al lui Cristian Nemescu, recupereaza cu un zambet amar satul romanesc de azi, cu catel, purcel, halta de tren si sef de post. Excedati de „Cantarea Romaniei”, plictisiti de minciuna „Tezaurului folcloric”, ne-am obisnuit sa ascundem ruralitatea postrevolutionara ca pe o ruda saraca cu care nu vrem sa fim vazuti in lumea buna.

    Cu filmul lui Nemescu mi s-a parut ca am invatat in sfarsit lectia sarbilor, care nu s-au rusinat sa-si fardeze culoarea locala si sa-i dea un rol in filmele care au cucerit apoi Europa. Pelicula de aproape trei ore curge pe nesimtite, cu hohote de ras, scene ireal de frumoase si nevroze nationale exorcizate in concizia unor replici.”

    bucurenci
    http://www.evz.ro/article.php?artid=308966

  15. Un trecator zice:

    Da. Si el este tot un „Omul cu pareri”. La fel ca noi toti, de altfel.

  16. MAD zice:

    weeee! A venit provincia 😀

  17. martzipan zice:

    am vazt si eu california dreamin’. misto. poate putin cam prea ‘romanesc’, dar misto…

Lasă un răspuns

