Bancuri cu treehuggers si dreptul la libera exprimare


Breaking news, frate

Pe scurt, povestea e cam asa: un domn apartinand unui ONG oarecare (The Yes Men)  convoaca o conferinta de presa la National Press Club din Washington. Isi declina o identitate falsa, aceea de reprezentant al Camerei de Comert a Statelor Unite (USCC), si ii anunta  pe jurnalisti  ca institutia a decis sa sprijine proiectele legislative care urmaresc reducerea emisiilor  de gaze vinovate de producerea efectului de sera.  Proiectele respective sunt in dezbaterea Congresului iar USCC  fusese pana atunci unul dintre cei mai feroci oponenti. Acum,  daca e sa il credem pe cuvant pe domnul respectiv,  USCC face o intoarcere la 180 de grade si se transforma brusc din cea mai mare organizatie americana  de lobby industrial intr-un fel de Greenpeace pentru cititorii de Financial Times.   E vorba, evident, de o farsa.

Anterior, pe internet aparuse  un comunicat care spunea acelasi lucru. Comunicatul folosea datele de identificare ale Camerei de Comert si  a fost preluat nediscriminatoriu de mai multe organizatii americane de presa (The Washington Post, The New York Times si CNBC printre altele).  Ba chiar  una dintre  ele, CNBC,  intra in regim de breaking news si completeaza povestea cu comentarii ale unor analisti.

Inapoi la National Press Club

Cei cativa ziaristi prezenti in sala isi noteaza constiincios raspunsurile vorbitorului. Monotonia conferintei este sparta de interventia unui reprezentant real al USCC.

Urmariti filmuletul asta:

O prima remarca: ziarista care spune ca ea stia ca omul vorbeste sub o identitate falsa este de-a dreptul funny. Nu poti sa nu te amuzi cand vezi cum jurnalisti sau oameni de afaceri seriosi cad prada glumelor de felul asta. Totusi, un banc e intotdeauna mai bun decat incrancenarea eco-nazista a  organizatiilor care isi trimit membrii sa se lege de cladiri si macarale sau, mai rau, ataca vase de pescuit. Bancul are insa si unele urmari.

Trimisii lui Big Brother pe pamant

Demascati, The Yes Men isi recunosc zambind fapta iar site-urile de stiri care preluasera comunicatul il retrag de urgenta.

Cu toate astea, USCC  nu e deloc fericit cu faptul ca declaratia de presa lansata de militanti este inca prezenta pe net si intervine.  Compania pe serverele careia se afla falsul site al USCC care a distribuit comunicatul este presata sa il treaca in offline. Ceea ce se si intampla.  Se pare ca, din graba si pentru scurt timp, alte cateva sute de site-uri sufera aceeasi soarta.  The Yes Men apeleaza  la un alt provider mai curajos si site-ul reapare asa cum se vede din link-ul de mai sus.  Gluma se ingroasa pentru ca USCC nu are de gand sa renunte la presiuni.  In disputa se implica si Electronic Frontier Foundation si totul se transforma intr-o discutie despre dreptul la libera exprimare.

Intrebari?

Au mers prea departe The Yes Men sau a gresit presa preluand necritic un comunicat fals de pe un site fals?  Cred ca la amandoua intrebarile raspunsul este afirmativ. Pe de o parte, adeptii instituirii unui control asupra continutului difuzat pe internet au acum un argument si un precedent in plus.  Pe de alta parte cazul asta nu face decat sa adanceasca scepticismul cu privire la  calitatea stirilor difuzate de marile retele din US sau de aiurea.  Valabilitatea comunicatului putea fi lesne verificata insa jurnalistilor le-a fost mai usor sa preia pur si simplu textul si, eventual, sa il analizeze pornind de la premisa ca informatia e reala.

Backrounder

The Yes Men au o lunga istorie de farse comise in numele unor cauze mai mult sau mai putin justificate.  La un moment dat au participat chiar la elaborarea si distribuirea unei intregi editii  falsificate a New York Times (80.000 de exemplare). Altadata au pretins ca reprezinta un think-tank  cu preocupari in domeniul energetic si  au luat cuvantul in fata unei adunari de petrolisti care au ascultat cu maxima atentie un expozeu care propunea printre altele folosirea cadavrelor umane ca sursa de combustibil in cazul unei crize majore.

Show me the money

Insa pe langa rasete sau sterile dezbateri despre salvarea balenelor roz,  pot aparea pagube reale suferite de oameni reali.  O alta cascadorie  a YM s-a lasat cu pierderi de 2 miliarde dolari la bursa dupa ce membrii grupului, pozand in oameni de afaceri, au anuntat ca o companie acuzata de poluarea unei largi suprafete de de teren va fi desfiintata iar banii obtinuti astfel vor fi folositi pentru despagubirea victimelor, eliminarea efectelor poluarii si cercetare.  Pierderilor  de la bursa li se adauga si socul emotional suferit de victimele accidentului care, pentru cateva ore, au crezut ca eforturile lor de a obtine compensatii,  pe masura pierderilor  suferite, au fost incununate de succes.

via wired, guardian

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Life, media și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Bancuri cu treehuggers si dreptul la libera exprimare

  1. Pingback: Disperarea după 15 minute de faimă: epidemia de farse « voxpublica | Platforma de comentarii, bloguri si opinii REALITATEA.NET

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s